April 2017

Naar het begin van onze reis, december 2016.

De camperplaatsen die we bezochten vonden we via Facile en Route, campercontact en andere Apps. Maar ook van horen zeggen of we kwamen de plaatsen spontaan tegen.

10 april

Het was overal druk door de paasvakanties. Ook was het wat bewolkt, zodat we besloten hebben naar huis te rijden.  We konden dit reisverslag bijhouden door gebruik te maken van onze wifi antenne en de mifi van werelwijdwifi. Thuis aangekomen was het uitladen geblazen. Vanaf morgen mag ik persoonlijk het onderhoud uitvoeren. Natuurlijk zorgen we dat we de onderhoud pagina ook weer bijwerken met de noodzakelijke dingen. Onze gps tracker legde de route van april vast.

8 en 9 april

We rijden naar Dieppe, waar het druk is met campers, er is markt. We vinden een plaatsje op de camperplaats aan de kade. Zaterdags is er markt en als we daar aankomen is men al begonnen met opruimen. We eten mossels aan de kade, we hebben perfect weer. We blijven ook zondag hier. Het is overal druk en we hebben heerlijk weer. Met de motor in de omgeving een tochtje gemaakt langs de diverse stranden. Altijd mooi. Mogen rijden we weer wat noordelijker.

7 april.

We wilden naar een camperplaats in de buurt van Honfleur en dan op de motor naar Honfleur. Maar toen we met de camper door Honfleur reden bleek er een of ander wijnfeest te zijn. De camperplaats in Honfleur zelf puilde uit en je kon over de hoofden lopen. Dus maar doorgereden naar Mailleraye sur Seine 49.483860 °, 0.773750 ° De navigatie wil ons de Seine over sturen en dat moet dus niet. Na enige ruzie met dat ding en het raadplegen van de kaart vinden we toch weer deze plaats waar we vaker komen. We kopen in de automaat een kaartje voor 48 uur, je betaald voor de camper en per persoon. Voor ons dus € 12,00 voor 2 dagen. Van de buren horen we dat de camperplaats tussen zaterdag 20.00 en zondag 20.00 uur gesloten is. Inderdaad hangt er ergens op een prikbord een papiertje in het Frans waar iets dergelijks opstaat. Je ziet dat niet bij de automaat. Er blijkt een grote markt te zijn tot zondagavond 20.00 uur, je kunt dus de camperplaats niet af. We besluiten dan toch om verder te rijden naar Dieppe.  Ook zien we dat er weer een aanslag met een vrachtauto is, deze keer in Zweden. Triest natuurlijk.  We leven mee met de nabestaanden. Ook laat Trump 59 kruisraketten afschieten op een vliegveld in Syrië als vergelding tegen de chloorgas aanval. De wereld staat steeds verder in brand. Eng allemaal. 8 april worden we wakker met dichte mist, maar het wordt weer 3 graden warmer dan gisteren.

6 april

We rijden naar Basse Normandië, waar men overal aan de wegen bezig is, zodat we niet langs alle oorlogstranden kunnen rijden. Maar we zijn hier al vaker geweest. Het blijft echter indrukwekkend hoe hard hier gevochten is en hoeveel jonge jongens het leven lieten. We overnachten in Courseulles sur Mer aan een van de landingsstranden van Juno Beach. Juno beach is één van de vijf landingsgebieden. Samen met Omaha beach ook de zwaarts verdedigde stranden. Bussen vol toeristen bezoeken nu de stranden, ook veel Nederlandse toeristen. We kunnen ons nu nauwelijks meer voorstellen hoeveel jonge jongens, militairen uit Amerika, Engeland, Canada, Polen en andere landen het leven lieten voor onze vrijheid. Er is veel veranderd, veel mensen in nood zijn nu hulpeloos en als ze vluchten zijn ze niet welkom. Onbegrijpelijk. De oorlog heeft ons kennelijk weinig geleerd. De geschiedenis herhaalt zich.

5 april

Een bijzondere dag, mijn vader was op 5 april jarig. Het lijkt kort geleden, maar hij is er al 40 jaar niet meer. Op 16 augustus 1977 overleed hij, op dezelfde dag als Elvis Presley. Mijn vader overleed veel te jong, hij was 63 jaar.

Vanmorgen onderweg boodschappen gedaan en geluncht met een gebraden kip op de CP in Cesson-Sevigne, daarna doorgereden naar Fougeres. De oude stad heeft een kasteel en meerdere kerken. Eigenlijk geen stad voor ons, want als je slecht loopt, zijn deze wegen met kinderkopjes niet echt je van het. Maar in het zonnetje, vanmorgen was het heiig onderweg een rondje in de omgeving van de camperplaats gelopen. Prachtig. De buurman sluit een andere Spaanse gasfles aan en kort daarop horen we een klap. Een kleine gasexplosie. We denken dat de drukregelaar defect was. Gelukkig  goed afgelopen.

4 april

We besluiten ’s morgens toch door te rijden. We belanden in Niort op de camperplaats. Omdat we het helemaal niets vonden, tentjes op de plaats, loslopende honden van jongelui, tussen muren, zijn we doorgereden naar Abdij Saint-Pierre de Maillezais. De ruines van de Abdij zijn 1000 jaar oud, voor € 6,00 mag je het terrein op en de ruines beijken. Overnachten mag alleen door bezoekers van de Abdij. De citadel, waar later een kathedraal van gemaakt is was tevens het economische en sociale zenuwcentrum van de gehele streek. Tevens heb je op het terrein gratis internet, mits je je naam, telefoonnummer en e-mail adres achterlaat. Dit gaat via wifi Vedee-Visiters.

3 april

We besluiten naar de Dordogne, eigenlijk Anquitaine te rijden, dus boven Bordeaux. We nemen deels de tolweg om wat op te schieten, we vinden een plaatsje in Blaye aan de Gironde. We hebben geweldig weer. Het uitzicht is leuk en we hebben het Castillon bezocht. Een leuke gratis overnachtingsplaats.

2 april

Na een nacht met wind en regen besluiten we naar Biarritz te rijden. Aangekomen bij de camperplaats is er een slagboom en een automaat. Na enige studie moet je het deksel op je hoofd leggen, keuzes maken en met een creditcard € 12,00 betalen. Er komt dan een hoop papier uit, maar de slagboom blijft dicht. Bij de tweede pinutomaat moet je de code ingeven van een van de bonnetjes en de boom gaat omhoog. Ook heb je de bonnen nodig om er weer uit te rijden. Maar als we stoppen schijnt de zon.

1 april

We zijn op dit moment in Colunga Noord-Spanje om via de Franse kust rustig naar huis te rijden. Nadat we gisteren nog extra bewaakt werden door de Guardia Civiel, zijn we vanmorgen in de regen verder gereden. Langs het Pico gebergte en natuurparken en natuurlijk de zee, naar Comillas 43.389854 °, -4.289568 °, waar we een plaatsje aan het strand vinden. De route vastgelegd door de GPS tracker

Nadat we gisteren nog extra bewaakt werden door de Guardia Civiel, zijn we vanmorgen in de regen verder gereden. Langs het Pico gebergte en natuurparken en natuurlijk de zee, naar Comillas, waar we een plaatsje aan het strand vinden. Omdat er meer wind kwam, je waaide uit je verschoning, en we nog als enige camper daar stonden, een andere plaats gezocht. we zijn doorgereden naar Cabarceno, waar we geen voldoende internet hadden om de website bij te werken. Onderweg hebben we diesel getakt voor €0,99. Bij het meertje op de camperplaats zaten honderden witte reigers of vogels die daarop lijken.