Alfaz del Pi

Op 1 januari 2012 vieren we Nieuwjaar op de camperlaats in Alfaz del Pi, camperpark Costa Blanca, heel veel mensen waren verkleed en het was een leuk feest.

2 / 3 /4 januari.

We rijden naar La Marina (N38⁰08.396’ en W 0⁰38.194’), een leuke vrij plaats aan het strand. Er zijn geen (alternatieve) voorzieningen meer, buiten een kraantje in een parkje.  We vinden een leuk plaatsje en ook hier komen we vrienden van ons tegen, Henny en Gerard.  We horen dat  mensen hier weken staan en hun chemisch toilet gewoon in de natuur leeggooien. Ook  als het water gaat de bosjes in. Als ik aangeef`dat behoorlijk asociaal te vinden, doen ze wat lacherig en kijken me schaapachtig aan.  Hoe kunnen mensen deze mooie plaatsen verzieken. Ook staat er een Nederlandse camper, met zijn grondzeiltje, tafels en stoelen buiten, alsof hij weken op de camping staat. Kennelijk begrijpen ze het  niet dat vrij staan niet betekent dat je je als op een camping kunt gedragen. Je mag parkeren, niet kamperen. Vaak is het gevolg dat iedereen wordt weggestuurd.  Maar verder staan we hier prachtig, in de omgeving zijn ook twee officiële camperplaatsen op een industrieterrein, ook deze staan vol.

5/6 januari.

Van  La Marina zijn we naar La Mata (N 38⁰01.799’en W 0⁰39.154’) gereden. Hier ontmoeten we Martin1 (camperforum). La Mata is een leuke vrije plaats direct aan het strand. We hebben een prachtige dag met heel warm weer. De volgende morgen, de zesde is het iets bewolkt, maar toch weer heerlijk. We verbazen ons toch wel over een aantal mensen, als er weinig plaats is zet je je camper niet dwars, maar deel je de ruimte. Niet iedereen dus.

7 en 8 januari.

We vertrekken van La Mata en rijden naar Mazeron, waar vroeger een leuke plaats was bij Bolnuevo. Deze plaats was er niet meer, men is hier aan het bouwen. We gaan vervolgens richting Isla Plana, waar nog wel overal plaatsen zijn waar je kunt staan, maar niet echt wat we zoeken. Na in Mazeron getankt te en water gevuld  te hebben besluiten we richting Calnegre te rijden, waar we vroeger eens aan de schapenwei hadden gestaan.  Overigens is er in Mazeron een camperplaats in aanbouw.

We hebben de coördinaten niet  en vinden de plaats niet terug. Later zie ik de plaats, maar deze staat vol Duitse campers. We rijden langs de kust verder, want hier zullen vast voldoende plaatsen zijn. Een inderdaad we vinden een leuke plaats direct aan het strand bij Cabo Cope ( N37⁰31.418’en W 1⁰23.560’). Zelfs hier komen we bekenden tegen.

9 januari, we staan nu in de buurt van Mojacar even de mail te lezen en de website bij te werken. Waar we vandaag gaan staan weten we nog niet. We rijden naar Mojacar  (N37⁰04.628’en W 1⁰51.020) waar we aan zee overachten bij het restaurantje van Antonio.  De politie komt hier bijna dagelijks langs horen we en wie stoeltjes buiten heeft of op keggen staat kan vertrekken. We houden er  natuurlijk rekening mee en hebben dan ook geen enkel probleem.

10 /11/12/ januari

We besluiten om door te rijden naar Almerimar (N36⁰42.496’en W 2⁰48.517’), hier staan meedere parkeerplaatsen vol met campers. Meerdere camperraars hebben  hun plekje d.m.v. allerlei voorwerpen gereserveerd.  Kennelijk vind men dat normaal op een openbare parkeerplaats. Zulke idiote vertoningen kom je ieder jaar vaker tegen.  We besluiten om naar een andere parkeerplaats te rijden waar het minder druk is. Ook Jaap en Tineke, vrienden van ons komen hier naar toe.

Ook zien we een camper die van zonnepanelen houdt kennelijk een groot verbruikerJ

Maar verder is het een leuke plaats met alle alternatieve voorzieningen.

14, 15 en 16 januari

14 januari rijden we naar Motril, playa Granada, alhoewel enkele campers stonden en een hoop nieuwe borden met verboden, zijn we door gereden naar Salobrena (N36⁰44.699’en W 3⁰35.814’). We staan hier als enige Nederlanders tussen allemaal Spanjaarden en een enkele Fransman. Een plekje waar in de buurt water ingenomen kan worden. Andere voorzieningen hebben we nog niet gevonden. Het blijkt dat hier zoveel campers staan omdat ze in Calahonda zijn weggestuurd, ook spreken we Nederlanders die in Torre del Mar zijn gefotografeerd. Spanje wordt kennelijk strenger dan eerdere jaren. Overigens hebben we zelf nog geen last gehad.

15 januari rijden we naar Le Torre del Mar (N36⁰43.884’en W 4⁰06.010’). We staan hier aan het strand, de politie toert hier welig rond, keggen, stoeltjes buiten e.d. is uiit de boze. Voor de rest maakt men geen problemen. We hebben daar de volgende dag regen en besluiten LPG in malaga te tanken en door te rijden naar de Algarve.

16 januari komen we aan in Manta Rota, de parkeerplaats waar we altijd stonden waren geen campers meer.  We horen dat deze plaats op 13 januari is ontruimd. Op de andere parkeerplaats staan wel campers, als we daar heen rijden zien we dat er een betaalde camperplaats van gemaakt is, Kosten € 4,- per dag, € 35,- voor tien dagen en € 90,- voor 30 dagen. (N37⁰09.877’eb W 7⁰.31.279’). We besluiten tien dagen te blijven. In de omgeving is voldoende om ons te vermaken en we hebben de scooter bij ons om de omgeving te bezoeken. Er is nog geen stroom, dat wordt wel aangelegd horen we. Er komen steeds meer betaalde camperplaatsen in de Algarve, zodat de vrije plaatsen steeds drukker worden.  Ook hier zien we dat groepjes mensen (gemeenteraden?) worden rondgeleid over de camperplaats. Daarnaast vinden we de boodschappen een stuk duurder geworden vergeleken bij vorig jaar. Ik denk dat veel inwoners daardoor in de problemen komen.

Zaterdagmorgen kunnen we de camper verzetten naar een plakje aan de kant, waar je vrij uitzicht op de duinen hebt. Ook vindt Bo een vriendje, ook een bruine labrador.

Kosten camperplaats

In reacties geeft men aan dat een paar euro voor een camperplaats niet veel is, maar als je zoals wij ongeveer 180 dagen per jaar onderweg bent, is een gemiddelde prijs van € 5,- toch € 900,- per jaar, neem daar de prijsverhogingen bij dan kost je dat toch al snel € 100,- per maand en dan hebben we de dieselprijs verhogingen nog niet meegetelt. Natuurlijk wel te betalen, maar niet voor iedereen. We horen hier al dat mensen een ander land als bestemming gaan zoeken. Maar hier koopt je ook ruim 10 kg sinaasappelen voor € 5,-.

Vandaag 26 januari zijn we naar Parque da Galé (N37°05.554’en W 8°18.700′ ) gereden. Een nieuwe camperplaats, 5 km van Albufeira. Het is een nieuwe camperplaats met alle voozieningen incl. Wifi en stroom voor € 5,-. In de directe omgeving zijn ook winkels en restaurantjes.

Foto: R & V Aero Beheer

Albufeira

Natuurlijk bezoeken we Albufeira, wat we nog steeds een leuke, maar wel toeristische plaats vinden. De vrije camperplaats aan de haven was er niet meer, jammer wat dat was een leuke plaats. Vandaag 27 januari is het droog, zonnig, maar wel wat frisser. Ik besluit onze website’s weer bij te werken en natuurlijk wat te doen aan het verslag van de ervaringen met de Turbo Wifi antenne.