Februari 2012

Vandaag zijn we naar Portimao, N 37°07.270′ en W 8°31.815′ gereden. De camperplaats is vergeleken met vorig jaar 100% duurder geworden, van € 1,00 naar € 2,00 euro :-). Alhoewel een flinke aanslag op ons pensioentje besluiten we er toch maar een poosje te gaan staan. Natuurlijk even mijn Turbo Wifi proberen. Iedereen vertelde me dat ook een antenne niet hielp, maar ik kan inloggen op fonera en dus heerlijk gratis internetten. Dus zowel fonera als een Turbo Wifi antenne heeft veel voordelen.Bo komt hier ook zijn vriendje Mark weer tegen, kennelijk hangen bruine labradors toch aan elkaar. Er staan hier ook meerdere mensen die zowel mijn site als het camperforum bezoeken. Dus we maken weer veel nieuwe kennissen.Ook is hier regelmatig een Portugees te vinden die acessoires verkoopt en reparaties uitvoert.

Als u Portimao bezoekt is het winkelcentrum van de Jumbo (borden volgen) wel een aanrader, er zijn veel winkeltjes en de Jumbo heeft erg veel. Ook kun je aan het eind van de Boulevard een Engels buffet krijgen voor weinig geld. Daarnaast zijn er hele grote Chinese winkels wat ook altijd leuk is. Ook horen we dat er in Monto Gordo borden zijn geplaatst dat kamperen e.d.verboden is, er staan geen campers meer.

Monto Gordo

Op 4 februari zijn er, net als van de week in Monto Gordo, in Alvor borden geplaatst dat overnachten verboden is, men mag er staan van 08.00 uur tot 21.00 uur. Zo komen er steeds minder vrije plaatsen aan de Algarve, maar men zorgt wel voor alternatieven, nu maar hopen dat deze betaalbaar blijven.

5 februari hebben we een rondje in de omgeving gemaakt, we zagen dat ook in Ferragudo de campers waren weggestuurd. We hebben weer prachtig weer, en op de camperplaats maakte een aantal vrienden muziek.

Ook vandaag (6 febr.) hebben we weet geweldig weer. Op de scooter naar de markt geweest bij het station en vervolgens doorgereden naar Silves, waar we heerlijk piri-piri hebben gegeten samen met Joop en Jackey.Hierna zijn we terug naar de camperplaats gereden, waar later ook Joop en Jackey heen kwamen. Het was 19 graden en windstil, dus heerlijk weer. Dus een gezelllige en zonnige middag.

Doede en Inge de Ruiter van R & V Aero Beheer hebben boven de Algarve gevlogen en stelden foto’s voor de website beschikbaar, dit geeft een prachtig overzicht van het mooie plekje waar we staan.

12 februari zijn we met een groep camperaars wezen buffetten in Portimao, wat erg gezellig was. Voor de bus betaalden we 1.75 p.p., terug koste de taxi voor zes personen 4.75 dus nog goedkoper dan de bus 😆 Na afloop nog een afzakkertje op de camperplaats.

Silves

13 februari zijn we naar Silves (N 37°11.070’en W 8°26.544′) gereden. We vonden een plaatsje, maar enkele Nederlanders vertelden ons dat we daar niet mochten staan, het was in ‘hun’ uitzicht en op hun jeu de boule plaatsje. Ja zo idioot kan het ook al op een openbare parkeerplaats. Maar omdat we niet graag bij bemoeizuchtige mensen staan, zijn er ietsje verder gaan staan en hadden vrijwel direct een plaatsje langs de kant. Dus toch weer een voordeel.Silves met zijn geplaveide, kronkelige steegjes met witte huizen en hier en daar de rode ruïnes van de vestigingsmuren is heel leuk om met de camper te bezoeken. Men parkeert er op twee parkeerplaatsen. Wij zijn nog nooit weggestuurd, maar het zijn geen officiële camperplaatsen. Het valt wel op dat sommige mensen hier maanden staan met de camper. Twee restaurantjes voorbij de overdekte markt kun je heerlijk piri-piri eten, het restaurantje kunt u niet missen want het is er altijd druk. Op donderdagavond is er een Fado avond in een restaurantje dat ook even voorbij de markt te vinden is. Een paar dagen voor wij hier aankwamen hadden Doede en Inge ook hier luchtfoto’s gemaakt.

Fado muziek

16 februari, op de verjaardag van onze dochter Marieke, met Henk en Marijke naar Grand Café in Silves gegaan, waar we heerlijk hebben gegeten onder het genot van Fado muziek. In dit restaurant treedt iedere donderdagavond Sara op. Een hele leuke avond, wil je dat ook dan wel een paar dagen vooraf reserveren. (Ik was natuurlijk weer het fototoestel vergeten, dus een beetje mindere kwaliteit foto)

17 februari zijn we weer naar Portimao, Praia de Rocha gereden waar we in ieder geval tot na dinsdag (carnaval) blijven staan. Vanaf de camperplaats ben je zo op het strand waar je heerlijk kunt eten. Natuurlijk moet je in Portugal ook gegrilde sarndintjes eten.

Op 19 februari is onderstaand hondje verdwenen op de gedoogplaats in Quarteira in Portugal. Komt u daar in de omgeving kijk dan naar het hondje uit. Bij aantreffen kunt u ons mailen en zorgen wij dat de eigenaars (mede camperaars) op de hoogte worden gesteld. Het hondje heet Max en is gechipt.

Carrapateira

Zondag 26 februari rijden we naar Carrapateira (N37°11.587′ en W 8°54.156′)  waar we een leuk plaatsje aan het strand vinden.

Zonnepaneel Rogil.

De volgende dag gaan we naar Rogil (Aljezur) waar we bij Solar www.ffsolar.com  (N 37⁰20.905 en W 8⁰48.002) een tweede zonnepaneel van 100 Watt laten plaatsen, inclusief montage kostte dit € 446,45, dus een stuk goedkoper dan in Nederland. Omdat de kit moet drogen overnachten we in Aljezur (N37⁰19.074 en W 8⁰48.199). We staan daar achter de Mercado Municipal. De meeste campers staan aan de andere kant, tussen de personenauto’s en langs de drukke weg. Deze plaats valt minder op.

S’avonds eten we vlees van het zwarte varken (mixed) aan de overkant van de rivier. Men spreekt Engels en Duits. Het eten is prima.

De volgende dag 28 februari rijden we naar Praira Odeixe (N37⁰26.439 en W 8⁰47.728), waar we een prachtig plekje aan zee vinden met een geweldig uitzicht. het is er heel erg droog, sinds november heeft het niet meer geregend. Toch moet een camperraar nog een kampvuur maken. Hoe dom kun je zijn.

29 februari willen we naar Maria Kip, zoals velen haar noemen. De coördinaten hadden we vorig jaar gekregen in in de TomTom gezet. We kwamen bij het verkeerde Baragem uit, maar ondanks dat hadden we een prachtige rit door het binnenland. De juiste coördinaten zijn N 37° 43.644 en W 8°17.801. Het is inderdaad een prachtige plaats bij een restaurantje. De kippen en parelhoenders lopen rond, het verhaal gaat dat je vroeger zelf je kip moest vangen, die geslacht en klaargemaakt werd. Met veel moeite reserveren we om morgenavond Kip Piri Piri te gaan eten. Maria en Manuel spreken geen enkele taal. Met behulp van een briefje hopen we dat het gelukt is. Er zijn hier, buiten een afvalbak geen voorzieningen.

Het is gelukt en het vervolg is hier te vinden!