Maart 2017

Begin reisverslag december 2016

Verder naar april 2017

De nieuwste berichten staan bovenaan! Ik ben benieuwd wat mensen van deze volgorde vinden?

31 maart

We worden wakker met een zonnetje op de camper, maar wel veel wind. We willen vandaag verder rijden langs de kust. Gisteravond hadden we een mooie lucht.

Vandaag verder langs de Noordkust gereden. De lunch gebruikt op een mooi plaatsje, omdat het te vroeg was en we wat verder wilden daarna verder gereden. In Gijon gekeken, maar vreselijk druk en geen mooie plaatsen. Uiteindelijk uitgekomen in Colunga, wat een goede beoordelin heeft, maar
voor een nachtje te doen. Verder is het niet veel, uitzicht op een benzinestation. Nog even gekeken naar een vrije plaats, maar dat was ook niet handig in de omgeving. Dus maar hier overnachten. Onze route en enkele foto’s.

30 maart

Vanmorgen via een smalle bergweg naar Foz in Spanje gereden. De weg was smal en slecht, maar een geweldige natuur met watervallen, uitzichten, prachtige kleuren en meer. Kom je een tegenligger tegen dan moet er één op sommige stukken achteruit. Ben je de grens over met Spanje, dan zijn de wegen beter en moet je klokje weer een uur vooruit. Wij vinden het binnenland van Portugal veel mooier dan de kust, met name de gebieden waar we de laatste dagen hebben gereden. Je moet wel van autorijden houden en niet bang zijn voor haakse bochten en smalle wegen. We vinden een plaatsje aan de haven van Foz.

29 maart

Vandaag weer via een geweldig mooie route naar Geres gereden.  Mooie bergen, meren, wijngaarden, bochten, natuur en meer.  De Moezel, maar dan mooier en ruiger, Luxemburg is er niets bij. Foto’s maken was lastig omdat je weinig plaatsen hebt om te stoppen. Dus Maddy heeft ook rijdend foto’s gemaakt. Morgen door een weg die ze beschrijven als erg bochtig en smal naar Spanje zoals het er nu uitziet.Maar bij ons weet je maar nooit.

28 maart

Vandaag is onze schoondochter Leen jarig. Leen ook hier gefeliciteerd. We zijn vanmorgen op tijd vertrokken voor een prachtige rit door de bergen Douro.  Het grootste deel van onze route was de Rota do Românico. Fantatische uitzichten en mooie bochtige wegen. We belanden uiteindelijk op de camperplaats in Peso da Régua. Een hele mooie plaats voor slecht € 3,00 en dat inclusief alle voorzieningen (ook electra). Onze route en foto’s.

27 maart

Vandaag een beetje gezworven, we hadden de camperplaats in Bico uitgezocht, maar ik zag verderop bootjes liggen, dus via een zandweggetje doorgereden. Een prachtig stukje natuur. Via dat weggetje kwamen we bij een haventje en een bar/café. Heel mooi, eigenlijk konden we daar ook prima overnachten, foto’s gemaakt en toch verder gereden uit nieuwschierigheid. Uiteindelijk met prachtig weer in Furadouro  beland. Hier hebben we al eerder overnacht.

26 maart

Vanmorgen afscheid genomen van Gerrit en Elly. Via meerdere camperplaatsen en de bouelevard van Praia de Mira uitgekomen op praia da Vagueira 40.565159 °, -8.766833 ° waar we een plaatsje vinden op een camperparkeerplaats aan het strand. Ik dacht de route te laten zien met de GPS tracker, maar die had een vakantiedag genomen. Begrijpelijk, het is zondag. Maar een reset en alles werkt weer.

25 maart

Vandaag gebruiken we om de camper even goed op te ruimen en van binnen schoon te maken. Natuurlijk water vullen en zwart en grijs water legen zodat we morgen weer verder kunnen reizen. We denken erover om eerst weer richting kust te rijden. In Praia de Mira is het altijd leuk om naar de vissers op het strand te kijken. Ze vissen daar op sardienes. Gisteravond heerlijk bij Gerrit en Elly kip gegeten en bijgekletst. Natuurlijk benieuwd of hun volgend jaar nog op deze plek zitten of dat er een andere eigenaar is. Het landgoed met woning, camperplaats en gronden. De camper (witte plek) achter de woning staat ook op hun terrein.

’s Avonds gezellig wezen eten bij Restaurant churrasqueira “o chafariz”. Heerlijk gegeten. Wat foto’s.

24 maart

Het is mistig als we wakker worden.  Vandaag een rustig dagje. Vanmiddag hebben we op Camperpunt een pagina gemaakt over het landgoed, met camperplaatsen, van Gerrit en Elly. Het geheel staat te koop. Het is een mooi plekje als iemand in Portugal wil wonen. Vandaag hebben we een koude dag met zo nu en dan een klein buitje. Volgende week weer zomers weer.

23 maart.

Vannacht hebben we voor het eerst de kachel aangehad. Maar bij het wakker worden was het droog en scheen er weer een flauw zonnetje door de wolken. Vandaag gaan we met Gerrit en Elly naar Viseu. Viseu is een mooie stad met een prachtig kathedraal, een groot modern winkelcentrum, waar hel veel winkels zijn, restaurants, een ijsbaan en meer. Maar foto’s waar we staan en waar we geweest zijn vandaag zeggen meer dan een beschrijving.

22 maart

Vandaag rijden we naar camperplaats Terra-de-Iguanas van Gerrit en Elly. Gerrit en Elly kennen we al jaren en zijn vrienden van ons. Het is altijd heel gezellig bij hun en ze wonen in een mooi deel van Portugal. De camperplaats staat vol. Overigens staat het  landgoed van Gerrit en Elly ,met o.a. de woning,  de vakantiewoning en de camperplaatsen, te koop. Het is een uniek plekje om te wonen voor mensen die naar Portugal willen. We zien op tv beelden dat er weer een aanslag is gebeurd. Dit keer in Londen, een land dat zijn grenzen gesloten heeft. Triest maar niet in alle gevallente voorkomen. De aanslag in Londen is precies een jaar naar de aanslag in Zaventem. Vreselijk voor de slachtoffers en hun familie. Onze deelneming gaat uit naar de nabestaanden van de collega politieman, maar ook naar die van de andere slachtoffers.

21 maart.

Het is bewolkt als we wakker worden, maar de temperatuur is goed. WeatherPro belooft dat het deze week wel droog blijft. Dus daar rekenen we maar op. Het is hier heerlijk rustig, met uitzicht op het Barregem. Wel hebben we een Engelse buurman die klarinet speelt. Gelukkig overdag, maar het is steeds hetzelfde deuntje 😥  Gisteren wilde er nog een Franse camper bij komen staan, maar de mensen naast hun vonden de ruimte te krap. Dus ruzie. Een paar jaar terug schoof iedereen dan een eindje op en gunde je een ander ook een plaatsje. De mentaliteit is jammer genoeg veranderd. Omdat het bewolkt was zijn we toch verder gereden. Een prachtige rit door het binnenland van Portugal. We belanden op de camperplaats  in Vila Nova da Barquinda. Hier zijn alle voorzieningen die je nodig hebt gratis. Geen stroom natuurlijk, maar we zijn zelfvoorzienend. Onze route met de tracker.

20 maart

Vandaag is onze kleindochter Maroa jarig, 12 jaar alweer. Maroa gefeliciteerd en een fijne dag. Opa en Oma vieren het natuurlijk ook. Natuurlijk hebben we gebeld en gezorgd voor een kado.  Ook zou Maddy haar broer jarig zijn geweest, maar deze is afgelopen jaar overleden. We wenssen Janny en de kinderen veel sterkte op deze moeilijke dag. We zijn verder gereden naar Barregem Pego dot Altar. We stonden hier 17 jaar geleden met twee campers, nu staan er meer, maar wel rustiger dan twee jaar geleden. Daarnaast zijn we bezig met een telefoonmaatschappij om te komen tot een zeer gunstig aanbod voor al onze bezoekers voor onbeperkt telefoneren, sms’en en internet in heel Europa. Ook weer een rondje op de motor gereden en o.a. een ooievaar in de speeltuin gespot.

19 maart

Wakker worden met het geluid van de zee en de golven op de achtergrond. Heerlijk is dat en als ook weer de zon schijnt als de gordijnen opengaan hebben we het prima naar onze zin. Internet via wereldwijdwifi werkt ook geweldig, zodat we de websites kunnen onderhouden. Natuurlijk zijn we benieuwd hoe het vanaf 15 april wordt als de roaming er af is. Ook was het vandaag tijd voor onderhoud van de zonnepanelen (wassen) en mijn hoofd. Toen we in Polen waren keek ik de kapsalon in en dacht nee, das niks voor mij. Dus een tondeuze gekocht en overgegaan naar kapper Moi. Keurig geknipt sindsdien. We zijn bij de camper gebleven en wat foto’s gemaakt van onze buurhond, een eigenwijs cockertje, onkruid en zelfs de camperplaats. Morgen rijden we weer verder.

18 maart

Zon, zon en nog eens zon als we opstaan. Het is in Portugal een uurtje vroeger dan in Nederland. Om 09.00 uur staat de buitenthermometer al op ruim 20 graden. Op de scooter eerst naar Barregem de Campillas gereden, een mooi plaatsje, hier stond een Nederlandse camper (concorde Carver) op eeen mooi plaatsje. Vandaar door gereden naar Vila Nova de Milfontes, waar we wat hebben gedronken en rondgekeken. Een mooie plaats, Vervolgens in Porto Covo, Mariscada gegeten. Heerlijk.

17 maart

Mijn Apps beloven vanmiddag weer volop zon en dat ook voor de komende dagen. Gisteravond hoorden we van zijn echtgenote dat de urn van Johan van Opdorp is bijgezet en zij de gedenksteen heeft geplaatst. Over Johan schreef ik in het begin van mijn verslag, de meeste foto’s in dit reisverslag zijn gemaakt met zijn camera een Nikon D80. Je staat er dan weer bij stil dat kanker een ziekte is die je niet voelt, een sluipmoordenaar. Ook een andere vriend van ons is ernstig ziek. Hij hoort binnenkort of de immunoterapie aanslaat die de uitgezaaide cellen moet aanpakken. Ik besef dan ook weer hoeveel geluk ik heb gehad dat ik genezen ben.

We blijven vandaag in ieder geval in Porto Covo staan. Als het inderdaad mooi weer wordt, het is al droog, misschien wel langer. De camper een ander plekje gegeven, zodat we op zee kijken. Op de scooter naar Sines gereden, onderweg spotten we een struisvogel die eieren aan het uitbroeden is en ons goed in de gaten houdt. Ook spotten we een roofvogel en bekijken we de haven en het fort.

16 maart.

We hebben vandaag een regendag. We vertrekken op tijd en tanken in Lagos bij de BP aan de N125 LPG, zodat we voorlopig vooruit kunnen. Vervolgens rijden we binnendoor naar Aljezur waar we een plaatsje vinden op de camperplaats. In februari 2012 stonden we hier nog met twee campers, de camperplaats staat nu vol. Naast ons stond een oud campertje, verder niks mis mee, maar liet zijn motor steeds draaien voor stroom. Tevens was het slecht weer zodat we verder zijn gereden. Met veel omwegen, een een smalle weg in een dorpje, waar volgens Maddy de camper niet doorheen kon uitgekomen in Porto Covo. We hadden nog zeker 1 cm aan beide kanten over, dus ruim voldoende 🙄 We vinden en een plaatsje op de camperplaats. Onderweg op meerdere plaatsen gekeken, maar eigenlijk geen plaatsen waar nog vrij gestaan werd, overal borden. In Porto Covo een hapje wezen eten bij La Bella Vita, een Italiaans restaurant wat er in Trip Adviser prima uitkwam. Het eten was prima, maar het eten van Maddy kwam toen ik ongeveer klaar was met mijn eten. Wij komen hier dus niet meer terug, de gezelligheid van samen een hapje eten is dan weg. Een excuus kon er net af. Slechte ondernemer in mijn ogen.

Route 16 maart

15 maart

Het is 15 maart 2017 en we staan nog in Lagos. Morgen vertrekken we naar de Westkust. De website werkt weer. Het probleem had met de instellingen van de foto slider te maken. We experimenteren er even mee, met de pagina over Lagos. Vanmorgen is het wat bewolkt. We zijn nog naar praia da Dona Ana geweest, de foto’s hebben we op de pagina van Lagos toegevoegd. Een voorproefje.

14 maart

Het probleem met de website is nog niet opgelost. Ik hoop in de loop van de dag, mocht ook dat niet lukken dan ga ik een andere (tijdelijke) oplossing zoeken. Er was geen andere oplossing dan de back-up van 8 maart terug te zetten. Ik moet dus weer wat foto’s e.d. opnieuw plaatsen, maar dat komt goed. Alhoewel het wat donkerder weer is en het zo nu en dan regent zijn we toch naar de Ponta da Piedade gereden.  Een indrukwekkende verzameling van steile rotsformaties, grotten en pieken. Het blauwe zeewater gooit zich tegen de grillige rotswanden. Je kunt 182 treden afdalen en de afdaling is de moeite waard. Onderaan kun je de grot bezoeken, maar dat was te ver voor ons. Maar op de foto’s krijg u een indruk van deze mooie rotsen.

13 maart

Vanmorgen vertrokken en naar Lagos gereden, waar we op het veld bij de camperplaats een plekje vinden. ( 37.115099 °, -8.678565 °). Al de hele dag problemen met de website, die het dan weer even doet en dan een wit vlak geeft. De provider is er mee bezig. We hopen dat het snel is opgelost.

12 maart

Mooi weer, maar vandaag wel meer wind. In de loop van de dag een beetje opruimen, omdat we morgen weer wat verder gaan. De spuitmond van het toilet even ingespoten met Gel super ontkalker, zodat dit weer goed blijft werken. Tevens ontkalk je dan de klep van het toilet.  We blijven nog wel in Zuid-Portugal, de Algarve. Tussen de middag gegeten in Casha Velha, lekker en voor een koopje. De provider heeft geen fouten kunnen vinden, maar we hebben wat zaken die misschien een fout kunnen veroorzaken uitgeschakeld. Op dit moment loopt er een programma mee die fouten opspoort. Lukt dit niet dan zit de fout toch, wat we denken, in de programma’s van de i-pad. Ondertussen hebben we wat meer wind, maar we kunnen nog heerlijk buiten zitten.

11 maart

Vanmorgen worden we wakker van een camper die even gratis gebruik komt maken van de voorzieningen. Kennelijk realiseren deze mensen niet dat ze gewoon diefstal plegen en dus voor een misdrijf vervolgd kunnen worden. Door dergelijke mensen moet je ook op steeds meer plaatsen afzonderlijk voor het water betalen. Maar we krijgen vandaag volgens mijn App’je weer 22 graden. Dus perfect weer. Ook kregen we een mailtje van iemand die problemen had met de website op haar i-pad dat het probleem over was. Hopelijk bij de anderen ook  🙂  😀 Die hoop blijkt geen waarheid te zijn, maar de provider probeert het op te lossen. Vandaag op de scooter naar Portimao geweest en daar in een strandtent (Senhora da Rocha) gegeten. Heerlijk tongetje.

10 maart

We horen dat enkele mensen problemen hebben met deze website, wanneer ze deze met een i-pad (safari) benaderen. Niet alle I-pads hebben dat overigenso. De provider heeft alles nagekeken, maar de website geeft daar geen problemen. Het probleem moet in safari zitten.  Het probleem komt kennelijk vaker voor zie Apple support. Lukt ook dat niet dan is een andere browser, zoals Google chrome gebruiken waarschijnlijk de oplossing.

We gaan vandaag  even op de motorscooter een Honda Pes 150i  in Albufeira kijken. Het is weer prachtig weer en leuk voor een motorritje. We hebben voor de scooter motornavigatie, een Garmin Zümo 345LM. Het was een leuk ritje, eerst even naar Armacäo de Pera geweest, daar wat foto’s gemaakt. Hier kun je parkeren met de camper, maar mogen geen stoeltjes o.i.d. buiten. Daarna doorgereden naar Albufeira, waar het gezellig druk was. Eerst even bij de haven gekeken, daarna de stad in. Ook hier hebben ze een grote koperen ketel, waar cataplana in gemaakt wordt.  Ja en dan iemand met een leuk hoedje. Tenslotte als je het warm hebt, doe je natuurlijk een korte broek aan, maar als dan je benen koud worden . . . .

9 maart

We hebben besloten toch nog even in Silves te blijven staan. Het is mooi weer, de camper staat hier veilig als we met de scooter weg zijn en het is overal druk, dus maar afwachten of je elders plaats hebt. Vanmorgen weer even op facebook gekeken, zoals vaak, en verbaas me dan weer over sommige reacties. Soms roept men maar iets, zonder verstand van zaken of iets uit te zoeken. Maar goed dat hoort er kennelijk bij :-). De cataplana die we gisteren gegeten hebben was lekker, moet ik zelf ook eens maken. Hiervoor gebruiken ze een soort koperen snelkookpan, maar zonder die pan moet het ook wel lukken. Dit recept lijkt er wel veel op voor mensen die het ook eens willen maken. De buitentermometer geeft 29 graden in de schaduw aan, dus na het boodschappen doen heerlijk buiten gezeten. Kijken naar de overkomende ooievaars.

Ook moest een camper even snel gratis water innemen en lossen zonder betalen. Je rijd dan weg zonder dat de vuilwatertank leeg is. Maar ja, de straf volgt direct, je kijkt niet uit en rijdt je uitlaat kapot. (Vond het een prachtige straf). Ook komt er een wandelaar even drinken van de slang boven riool aansluiting waar de toiletcassettes geleegd en gespoeld worden. Smakelijk . . . . . . . .

8 maart

En weer opstaan met prachtig weer. Het zonnetje schijnt al volop. Komen we er ook nu weer achter dat mensen vreemde wezens zijn. Als je vrij staat moet je niet overdag een putdeksel open doen om je toilet te legen. Natuurlijk doen mensen dat en wordt iedereen weggestuurd. Hier mag het sanistation gebruikt worden van 09.00 tot 18.00 uur. Natuurlijk gaan mensen dan gewoon naast de campers veel vroeger en later de wc leeggooien, met water aan de gang en daarbij maak je dan zoveel herrie dat iedereen wakker is. Het al wel aan ons liggen, maar wij begrijpen dat niet. Vanmorgen even naar de Molen, de Kerk en het Kasteel geweest. Het is tenslotte mooi weer en daar zijn we hiervoor. Vanmiddag samen even in Ferreguda gekeken, waar ook nog campers vrij staan. Daarna naar Alvor, waar we rondgekeken hebben en Cataplanas gegeten in Restaurabt Típico Algarvio aan de haven. Heerlijk.

7 maart

Opnieuw een zonnige dag.  Vandaag eens kijken of de wasserij is Silves er nog is, zodat we de was kunnen laten doen. Op de camperplaats kan het ook, maar staan ze in de rij. De was weggebracht en morgen schoon voor minder dan € 10,00. Daarna op de scooter een rondje langs de kust gemaakt en foto’s gemaakt. Blijkt dat er campers vrij staan bij de Miradouro, een heel mooi stukje natuur. We hebben prachtig zomerweer.

6 maart

We worden wakker met een zonnetje op de camper. Naast ons staat een versierde camper van Ger van Zunderd, die vandaag 70 jaar wordt.  Ger van harte gefeliciteerd. We hebben zijn zeventigste verjaardag uitgebreid gevierd en ’s avonds werden we getrakteerd op een etentje.

5 maart

Vandaag voorspelt mijn App een bewolkte, maar droge dag. Vanaf morgen wordt het weer zonnig en in de loop van de week 21 graden. Het is druk met campers, veel mensen zoeken een plaatsje, maar alle drie de camperplaatsen in Silves staan helemaal vol. Natuurlijk kijk ik ook even naar de statistieken, altijd leuk om te zien hoeveel mensen deze website bezoeken. Op dit moment is dat gemiddeld 617 bezoekers per dag. 3 maart was de drukste dag deze maand met 969 bezoekers. Camperpunt.nl heeft een gemiddeld aantal bezoekers van 912 bezoekers per dag. Wij vinden dat leuk, je weet dan waar je het voor doet.

We zijn er achter gekomen dat je via een i-pad e.d. tv kunt kijken als je een Open VPN installeert, bijvoorbeeld de App VPN force (Instellen op Nederland). Als je deze aanzet en vervolgens verbinding maakt met je eigen streaming applicatie van bijv. KPN (KPN itv) of Ziggo e.d. kun je op de i-pad tv kijken.  Overzetten naar je tv kan kennelijk met chroomcast. Dit hebben we niet geprobeerd. Op deze manier kun je gewoon tv, maar ook programma’s als Sportify. Mogelijk is dit wel de toekomst. Voorwaarde is wel dat je een goede internet verbinding hebt.

Op de scooter naar Alvor en Portimao geweest. De camperplaats is Alvor was erg blubberig, ook onder de palmbomen stonden campers. Daarna even wezen kijken bij de camperplaatsen in Portimao. Bij de flats staan hoogtebomen, maar in de straten ernaast staan weer campers. De CP bij Praia de Rocha is stil en verlaten.

4 maart

Afgelopen nacht wind en regen, maar na het wakker worden werd het droog en kwam de zon. Onze buurman en vriend wordt maandag 70 jaar, als verrassing kwamen er 6 familieleden, waaronder zijn kinderen. Dit door zijn vrouw georganiseerd. Maddy en ik hebben we voor 8 euro per persoon heerlijk gegeten in Casa Velha. Ook wat foto’s gemaakt in de directe omgeving van de camperplaats. De rest van de week beloven ze prachtig weer. Dus even rustig aan.

3 maart

Zaten we gisteren volop in de zon, we worden nu wakker van regen en wind. Volgen mijn App, windkracht 5 bft met uitschieters naar 7. Maar de temperatuur is goed. En mijn App voorspelt vanaf zondag droog weer, 19 graden. De rest van de week steeds zonniger oplopend tot 22 graden. Kijk dat weer moeten we hebben. Ik las gisteren op facebook dat 50 campers, ’s nachts om 01.30 uur in Sagres zijn weggestuurd. Natuurlijk is het risico van vrij staan dat je weggestuurd wordt of een bekeuring krijgt. Maar waarom dat ’s nachts om 01.30 uur moet? Overigens heb er wel begrip voor dat men het vrij staan aan banden legt, er zijn in zo’n klein gebied gewoon te veel campers. Natuurlijk ga je in Silves naar restaurant Valdemar om kip piri-pri te eten, het is het beste kip restaurant van de Algarve. Eigenlijk niet het niet uit, maar je eet er heerlijk. Ook komt er een man met een kruiwagen langs met sinaasappelen en dat in de stromende regen.

Onze route vanuit Spanje naar hier geregistreerd door onze GPS tracker

2 maart

We staan op tijd op en gaan naar Silves. Vrienden hadden in Silves een plaats gereserveerd, maar er was geen ruimte toen we kwamen, we stonden als nummer drie op de lijst van toen 12 campers. Maar rond 11 uur was er een plaats voor ons en precies naast Ger en Loes, vrienden van ons. Ook komen we Max tegen, de bruine labrador die altijd met Bo, onze labrador speelde. Je mist dan je eigen hondje wel. Maar we hebben prachtig weer en Silves is altijd leuk. Ook zijn er weer veel ooievaars. ’s Nachts staan er ook campers op de saniplaatsen omdat buiten op de parkeerplaatsen vaak bekeurd wordt. Er komen te veel campers voor te weinig plaatsen.

1 maart 2017 Portugal.

Was het gisteren bewolkt, we staan vanmorgen op met een zonnetje op de camper. Het beloofd dus weer een mooie dag te worden. Onverwacht komen er nog twee campers met vrienden die we al jaren van het camperen kennen. Het wordt dus een gezellige middag. Morgenochtend gaan we een stukje verder, maar op deze camperplaats komen we zeker een keer terug.