In november zijn we van plan weer enkele maanden het zonnetje op te zoeken. Wel wordt overwinteren steeds duurder mede door de stijgende (brandstof)prijzen en de prijsverhogingen in Spanje en Portugal. In beide landen is de BTW behoorlijk omhoog gegaan.

Ook dit jaar testen we tijdens de reis weer verschillende artikelen, meer daarover leest u op de pagina’s met testverslagen. Tijdens de reis houden we natuurlijk weer onze overnachtingsplaatsen en ervaringen bij. Het plan is 10 november te vertrekken. Waar we internet verbinding hebben werken we het verslag bij. Natuurlijk gaat Bo onze bruine labrador mee. Tara de poes gaat naar onze dochter. Tara is al zestien jaar en wordt gebrekkig, altijd spannend of we haar nog terug zien, maar zij is in goede handen bij Petra en Leen. De camper heeft een grote beurt gehad en is voorzien van nieuwe voorbanden, zodat we hopen dat we de reis zonder pech kunnen maken.

Frankrijk

Zondag 10 november zijn we vertrokken en naar Beaune (N 47. 01731 O 04.83628) gereden.

De hele reis verliep lekker vlot, alleen op een gegeven moment gaf de auto computer “motorstoring” aan, tevens ging de auto direct slechter lopen. Nadat we even stopten en de motor uit hadden gezet liep de auto weer prima, we dachten dus opgelost. In Beaune ontmoeten we vrienden van ons die naar Benidorm gingen. De camperplaats heeft alle voorzieningen.

Pech

Maandag 11 november zijn we verder gereden, onderweg hadden we weer een melding “motorsysteem storing” van de auto computer en weer trok de auto slecht. Ook nu, na even de motor uitgezet reed het Fordje weer goed. Maar ja je reset dan natuurlijk de storing die de beveiliging tevens inschakelt. We besloten toch naar Saint George te rijden,

naar garage Beo van de Nederlander (Ben). Deze heeft de camper doorgemeten en wat bleek de Turbo gaf zo nu en dan problemen. We konden ermee doorrijden, maar de kans dat hij helemaal defect ging was niet uitgesloten en een nieuwe turbo zou toch binnenkort moeten. We besloten een prijsopgave te vragen en naar aanleiding daarvan besloten we garage Beo een nieuwe Turbo te laten plaatsen, wat donderdag is gebeurd. Kosten €  1484,19. Tevens bleek dat er wat brandstof lekte, dit is dus de oorzaak van het probleem van de slechte waterslang vorig jaar is geweest, waar we voor tot twee toe afgesleept moesten worden. Ook nu lekte dit nog. Kennelijk heeft de garage dit tijdens de diverse beurten niet gezien. Later bleek dat de garage het wist, maar vergeten was te herstellen. Door zulke domme fouten sta je dus meerdere keren op een afsleepauto.

11/12 nov.

Vervolgens zijn we naar de camperplaats in Blesle (N45,31219 O 03,18677) gereden. De plaats is bij een restaurant van aardige Nederlanders, waar je voor een redelijke prijs prima kunt eten. De camperplaats is € 15,- wat we redelijk aan de prijs vinden, zeker nu het water buiten afgesloten was. Wel hebben we er heerlijk gegeten, Maddy entrecot en ik saté met frite en een salade.

12/13-11

Omdat we vannacht bij de garage op het terrein gaan staan,  hebben we in de buurt van St. George aan de rand van de bossen gestaan. Altijd vervelend als je niet vrij bent om te doen en laten wat je wilt. Maar dat is even niet anders. Overigens schijnt het zonnetje heerlijk en moeten we gordijnen sluiten omdat het binnen anders te warm wordt. S’nachts koelt het wel af.

We overnachten bij de garage, in de loop van de dag arriveert de Turbo en wordt de camper gerepareerd. Omstreeks 15.30 tuffen we weer verder met ons campertje.

13/14 nov.

We overnachten in Millau ( N44.09601 O3,08576.) Vlakbij de camperplaats is een sanizuil Onderweg hadden we prachtig weer, het wordt steeds zonniger

14/16 nov.

We zijn naar Gruissan, Air de 4 Vents ( N 43, 10444 O 3,09944) gereden, waar we waarschijnlijk een paar dagen blijven staan. De camperplaats inclusief alle voorzieningen kost €8,-. Het is vandaag druilerig weer, het miezert een beetje, niet koud, maar de zonnepanelen laden maar weinig. We lezen en krijgen berichten over de windhoos in de Algarve waar meerdere campers zijn omgeblazen. Vreselijk als zoiets gebeurd. Wij staan nog in Gruissan, waar het wel behoorlijk waait, maar verder weinig aan de hand is. We rijden vandaag verder naar Spanje.

Soms is sturen erg lastig!

Spanje

17 t/m 21 nov.

We zijn via de bergen naar Platje d’Aro gereden (N41.81083 en O 3.05707) De plaats is gratis, alle voorzieningen zijn aanwezig, inclusief gratis Wifi. Onderweg kwam het water met bakken uit de hemel en bleek ook de linker koplamp van de camper de geest te hebben gegeven. Dat wordt morgen lampje verwisselen. Er zijn in Platja d’Aro leuke winkelstraten, alle supermarkten die je maar bedenken kunt en een mooie boulevard.

Tevens het lampje van de koplamp vervangen. Je moet de hele koplamp unit eruit halen alvorens het lampje te kunnen wisselen. Hiervoor heb je ook een ronde inbussleutel nodig. Gelukkig had ik dit allemaal bij me, maar ze maken het er met de moderne auto’s ook niet makkelijker op.
Het weer is helemaal opgeknapt en we hebben zon en prachtig weer. De zon is volop aanwezig, maar staat erg laag zodat we toch een beetje moeite hebben de accuus voldoende op te laden. Door o.a. internet gebruiken we toch aardig wat stroom. Dus mensen die zeggen dat alleen zonnepanelen voldoende zijn (wij hebbenm 185 watt en 2 x 60 amp accuus) komen bij minder weer toch te kort. We hebben deze keer geen aggregaat meegenomen, maar volgend jaar gaan we dat toch weer doen. Vandaag hebben we even een aggregaat mogen gebruiken van een provincie genoot die hier ook staat.
22/23 nov.

We zoeken ons plaatsje van vorig jaar op in Vilanove I La Getrude, maar de overheid heeft er een verbodsbord geplaatst. We werden aangesproken door een vriendelijke Spanjaard die zei dat men één nacht op de  naaste parkeerplaats toestond. Dus we vonden daar een plaatsje als snel gevolgd door twee andere Nederlandse camper. De coördinaten zijn N 41,214317 en O 1,726580.
23 t/m 3 dec.
We rijden verder via de kust, ik wilde daar ergens op een leuk plaatsje overnachten, we kennen er meerderen, maar overal verbodsborden, zodat we besloten door te rijden naar

“Stop and Go” in Peniscola. Je kunt hier voor €6,- overnachten en electra kost €3,-. Bij langer verblijf krijg je korting. Er zijn nog enkele camperplaatsen bijgekomen in Peniscola, een iets voor “Stop and Go” en een bij de rotonde. Allen hanteren de prijs van € 6,- zonder stroom.
Zaterdag 24 november was er een dansavond met Paella (tapas), een drankje en een nagerecht voor € 6,-. Het was erg gezellig met het internationale gezelschap.

De bomen op de camping hebben laag uitstekende takken en als je die raakt moet je wat dingetjes herstellen. Gelukkig viel het allemaal mee. Enig technisch inzicht is ook handig als je een camper hebt, want iedereen heeft weleens een probleempje. De meeste mensen hebben dan ook een gevulde gereedschapskist en wat andere zaken in de camper voor (nood)reparaties.
Overigens sta je net buiten Peniscola en op fietsafstand van zowel Peniscola als Benicarlo. Meer foto’s van Peniscola vindt u hier!
Humor. Van een kennis wilde de schotel niet meer opklappen, drie man sterk aan de slag, alles nagekeken, de schotel zelfs van het dak gehaald. Maar niks werkte. Nadat alles was terug geplaatst en wij de moed hadden opgegeven, drukte zijn echtgenote op de reset knoppen en alles werkte weer. Tsja en dat zonder metertjes en met blond haar:-)