Juni 2014

Polen

Zondag 1 juni 2014.

2014-05-31 18.30.38 (800x600)

We blijven vandaag in Citycko, Polen staan. Het is een prachtig plekje met leuk uitzicht op de haven en het meer. Tot nu toe is onze ervaring om met de camper door Polen te trekken geweldig. Het is er rustig, (nog) niet te veel campers en een geweldige natuur.

Maandag 2 juni.

We rijden naar Gierlos, de Wolfsschanze, het voormalige hoofdkwartier van Hitler. (N54,078827 en O 21, 495150) De Wolfsschanze was een hoofdkwartier waar Adolf Hitler meer dan 800 dagen (2/3 van de tijd) verbleef in de periode van 23 juni 1941 tot 20 november 1944, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Je kunt er met de camper prima overnachten, er is stroom, water en afvoer, maar door de vele bomen kun je de schotel wel vergeten. Een fotoverslag op de Wolfsschanze pagina.

Dinsdag 3 juni.

We staan nu in Mikolajki, op een parkeerplaats voor campers dicht bij het centrum (N 53,802559 en O 21,574570) 2014-06-03 09.55.07 (800x600)

4 juni 2014

We rijden richting Krakau, maar we doen dit in twee dagen. Bij Warschau was een weg afgesloten en er stond geen omleiding. We kwamen hierdoor midden in Warschau uit, wat ik wel, maar Maddy niet leuk vind met de camper. We overnachten in Leszonowola (N51,911617 en O 20,889120).  Als we bij deze camperplaats aankomen, een woning aan een landweggetje, kijken we elkaar eens aan. We besluiten om toch maar hier te blijven. Een oude vriendelijke vrouw doet het hek open. Ze kan alleen Pools, maar we begrijpen dat we gratis mogen overnachten, maar dat stroom en water wel betaald moeten worden. We hadden geen van beiden nodig, maar haar toch betaald.  Op zich een veilige plaats en een bijzondere belevenis. We vragen ons wel af hoe deze dame op het idee van een camperplaats is gekomen. Grote campers kunnen de draai het hek in niet maken. 2014-06-04 12.59.41 (800x600) 2014-06-04 13.07.42 (800x600)

5 t/m 9 juni 2014

We rijden naar Krakau en vinden daar een plaatsje op camping Clepardia (N 50,09588 en O 19,9415).Het is een leuke kleine camping met verharde camperplaatsen.

Camping Krakau

Het is prachtig weer en we kunnen Krakau pas in als Bo in de camper kan blijven, zodoende gaan we s’middags naar Krakau. Alhoewel ik een cultuurbarbaar ben is dit toch wel een hele mooie stad met prachtige gebouwen, kleine winkeltjes en veel meer. Omdat we beiden slecht lopen besluiten we een tour door de oude stad en de Joodse buurt (Kazimierz) te doen met een electrowagen. De Joodse wijk Kazimierz is ook gebruikt voor de film Schindlers List. De Oekrainse bestuurder kende Nederland en we waren de eerste Nederlanders die gebruik maakten van de Nederlandse uitleg via een computersysteem. Dat werkt perfect. Een fotoverslag van ons bezoek aan Krakau vindt u op deze pagina.

Ook kregen we van het bestuur van de CCN bericht dat ze een link naar onze reisverslagen niet plaatsten. De reden is omdat men geen reisverslagen plaats met links naar websites. Een vreemd besluit want we zien er meerdere verslagen staan met links naar website’s. Jammer dat men geen duidelijk beleid voert, dit maakt het bestuur van onze club niet echt geloofwaardig. Gelukkig hebben wij veel mensen die van ons verslag genieten en daar doen we het voor.

2014-06-07 09.44.37 (800x600)2014-06-07 10.48.43 (800x600) Krakau blijft imponeren, ook kan men overal de typische ronde broodjes (obwarzanki) kopen. Maar ook op de markten kun je nog echte zuurkool van het vat kopen.

9 juni 2014

Op de verjaardag van onze schoonzoon Hemand rijden we naar Sandomierz, een plaatsje met een Altstadt en oude gebouwen. Vanuit de camping (N 50.68000 en  O 21.75417)  kun je via heel veel trappen naar de Altstad lopen. De camping is mooi met alle voorzieningen, maar er is een groot nadeel, er zijn muggen, muggen en muggen. En niet verder vertellen, we wilden naar het Reusen gebergte en ik ben de verkeerde kant opgereden. Dus we gaan even nadenken of we dat alsnog doen. Maar erg is het niet, het is hier prachtig. 2014-06-09 13.35.53 (800x450)

Tsjechië

10 – 13 juni 2014.

Het is erg warm en we staan volop in de zon, we besluiten om naar Peter en Hetty Jordaan te gaan die een camping in Tsjechië hebben. Het is wel een paar uur rijden, maar met die warmte is dat geen ramp. Onderweg merken we wel dat de motorairco warme i.p.v. koude lucht blaast. Dus de ramen moeten open en dan gaat het ook wel. Na een warme rit komen we aan op Autocamp Na Kopci in Bystrice nad Pernstejnen (N49,54529 en O 16,29223). Ook vrienden van ons komen een dag later met hun camper aan. NaKopci

13 juni

13 juni is er voetbal, Nederland moet spelen. Zelf ben ik geen voetbalfan, maar als je naast een Oranjefan staat wordt dat geregeld voor je. 2014-06-13 11.14.03 (800x600)

14, 15 en 16 juni 2014

We rijden we naar Trebon, waar we een plaatsje vinden op Autocamp Trebon (N48.993298 en O 14.767220) . Een prachtig klein campinkje aan het water. Je kunt er heerlijk eten in het restaurant en Trebon is een leuk oud plaatsje. Zie ons fotoverslag.P1040847 (800x600)

17 juni

17 juni rijden we richting Český Krumlov. We vinden een plaatsje op camping Paradijs, In Zlata Koruna (N48,39020 en O 14,380420). We hebben even wat moeite met de camping te vinden want de coordinaten die we vinden kloppen helemaal niet. Het laatste stukje weg naar de camping is hobbelig en slecht, maar de camping zelf is mooi. We heb je er geen/slechte sateliet ontvangst en toen wij er waren was het internet slecht. Maar we staan er prachtig aan een snel stromend riviertje waar ze raften en kanoën. S’ Avonds kwamen er jongelui met een tentje, zonder stokken, maar daar werden takken voor gebruikt. Tevens kwamen ze op de stookplaats naast de camper met takken uit het bos aanslepen. Ik heb ze gevraagd één van de stookplaatsen iets verder van de camper te gebruiken, ze zeiden ja, maar staken vervolgens de zaak in de fik. Omdat het hoog oplaaide en nogal wat vonken gaf heb ik de camper maar verplaatst. S’nachts om 5 uur testte deze jongeman ook nog even de claxon van zijn auto enkele maken. De auto stond een meter achter onze camper. Wij hebben de beheerster er de volgende morgen op aangesproken, maar vuurtje stoken mag op campings in Tsjechië volgens de eigenaresse, ze had nog nooit klachten gehad.  Dus voor ons reden om maar in te pakken en te vertrekken. Ze wilde liever niet dat ik het op internet zette, haar vertelt dat ik dit wel zou doen omdat het een feitelijk verslag is.  Overigens hebben ze nog een andere plaats met stroom, waar kennelijk geen tenten staan. Wij hebben daar niet gekeken. Wilt u naar deze camping vraag dan om een plaatsje waar niet gestookt mag worden. Foto’s van Cesky Krumlov.P1040941 (800x600)

18 en 19 juni

We rijden langzaam richting huis en vinden onderweg SVR Guesthouse Camping Pliskovice  van de familie van den Berg. (N49,516117 en O 14,516117). We worden er vriendelijk ontvangen door de Nederlandse beheerders. Op het terras en in de bar is Wifi.  Leden van de Camper Club Nederland krijgen korting. Ook hier is een vuurplaats, maar gelukkig niet naast de camper. In de omgeving zijn fiets en wandelmogelijkheden, wat verder weg ook een mooi kasteel en andere bezienswaardigheden.. Het sanitair is keurig en schoon.  S’avonds kijken we met alle campinggasten naar voetbal Nederland-Australië.2014-06-18 12.32.28 (800x600)

Ook krijgen we het trieste nieuws dat ons nichtje Hanneke, na een lange zware ziekte, op 38 jarige leeftijd is overleden. Zij laat haar man en drie kleine kinderen na.

Duitsland

20 en 21 juni

We verlaten Tsjechië en besluiten naar Dresden te rijden, hier vinden we een plaatsje op Sachsenplatz (N51, 05700 en O 13,75990). Dresden CP

Dresden is een hele mooie stad. Een fotoverslag.

22 juni

We rijden richting huis. Onderweg zoeken we een plaatsje en komen uit in Wetting (N51,582809 en O 11,808740). We staan hier aan een riviertje, bij een pontje en een jachthaven. We staan hier alleen, maar het voelt goed en we besluiten er dan ook te overnachten.wetting

23 juni

We rijden naar Göttingen, Reisemobilhafen Eiswiese (N51,52320 en O 09,92965). Een bekende Duitse TopPlatz. Hier kom ik tot de vervelende ontdekking dat het menu op deze website niet functioneert zoals het moet. Ik heb er tijdelijk een verkort menu opgezet, maar via dit menu vindt u toch de gewenste informatie. Zodra we weer thuis zijn zetten we er weer een nieuw menu op. Gottingen

Alhoewel ik geen sportfan ben hebben we natuurlijk wel steeds naar Nederland gekeken en het gekregen vlaggetje op de camper gezet. Nederland doet het niet verkeerd, de volgende wedstrijd is op mijn 64ste verjaardag. Dus verliezen is dan voor hen uitgesloten  🙂 Ook is het een droeve dag omdat vandaag Hanneke, ons nichtje, is begraven.

24 juni

We besluiten naar Höxter (N51,773678 en ) 9,387259) aan de Weser te rijden, we hebben al vaak gehoord dat dit een leuke plaats is. Dus een klein stukje om is dan geen probleem, daar hebben we een camper voor. Het is inderdaad een leuke plaats, met vakwerkhuizen en veel leuke winkeltjes. Ook voor mensen die graag fietsen lijkt me dit een mooi gebied.Höxter

25 juni.

We zijn in Goch, op de welbekende camperplaats. Voor degenen die dit weekend richting Goch willen, de CP is 27 juni en 28 juni gesloten. In Goch ontdekten we een betrekkelijk nieuwe Grieks restaurant (Vanuit de winkelstraat bij de bakker rechts) waar je heerlijk kunt eten, lunchgerechten ongeveer 7 euro. Dit is onze laatste stop, vanuit hier gaan we richting Kloetinge. We hebben een prachtige reis gehad, wel meer gereden dan we gewend zijn, maar Polen en Tsjechië zijn geweldig mooi. We gaan er zeker nog een keer heen als we gezond mogen blijven.

De komende maanden alleen weekendjes weg, kennissen ontvangen  en genieten van de kinderen en kleinkinderen. We hopen in oktober weer voor enkele maanden naar het zuiden te gaan. We vinden het leuk dat zoveel mensen onze reizen volgen.

26 juni.

We zijn weer thuis, Het was een mooie reis, zeker Polen is ons 100% meegevallen, niks grijs en grauw, ons helemaal niet onveilig gevoeld. Tsjechië is iets luxer dan Polen. Maar landen die we zeker kunnen aanraden.

6 Responses to Juni 2014

1. Joke schreef:

Wij stonden in het centrum bij de City Herberge en het Blüherpark –

2. Joke schreef:

Weer genoten van jullie verslag met foto’s! Triest bericht van jullie nichtje Hanneke maar in ieder geval is nu voor haar het lijden voorbij…

3. Joke schreef:

Het is genieten om die foto’s te zien-roept vele goede herinneringen op!