Februari 2017

Februari 2017 Spanje – Portugal.

De nieuwste berichten staan vanaf nu bovenaan de pagina. Wilt u het hele verslag lezen dan moet u dus onderaan beginnen.

Begin reisverslag

Vervolg maart 2017

28 februari

De laatste dag van de maand alweer. We zijn nu ruim twee maanden onderweg. Wij ondervinden dat betaalde camperplaatsen in Portugal goedkoper zijn dan in Spanje. Daar staat tegenover dat de boodschappen en uit eten gaan in Spanje veel goedkoper is dan in Portugal. Ook de kwaliteit  van het eten is in Spanje beter dan in Portugal. Vrij staan kan in beide landen, de kans op een bekeuring is in Portugal, waar het verboden is groter.

Het weer is dit jaar wat minder dan andere jaren, maar toch een stuk warmer dan in Nederland. Natuurlijk hebben we ook veel zon gehad.  Vandaag is de voorspelling bewolkt, maar volgende week weer volop zon. Even de bergen in geweest met de scooter.

27 februari

We staan op tijd op en rijden na de lunch naar Camperstop Messines, waar we door de eigenaar André Bas hartelijk ontvangen worden. De camperplaats ligt midden in de natuur, waar ook kurkbomen te vinden zijn. We zijn door het binnenland hier naartoe gereden. Een prachtige omgeving en een heerlijke rustige omgeving met ruime plaatsen. Op de scooter gaan we even naar de zigeunermarkt in Sao Bartolomeu de Messines. ’s Middags loopt er een herder met schapen en geiten bij de camperplaats. Twee koereigers pikken en zitten op de rug van de schapen.  In het stroompje zie ik schildpadden, maar voor ik een foto kan maken zijn ze onder water.

26 februari.

Vandaag is onze kleinzoon Jay jarig, hij wordt negen jaar. We zijn er niet bij, maar via skype hebben we contact. Niet bij verjaardagen zijn is niet leuk, maar we kunnen er ook geen maanden voor thuisblijven. Social media zorgt ervoor dat we er toch een beetje bij zijn.

Het weer is minder dan normaal om deze tijd in Portugal, ongeveer 17 graden, maar bewolkt. Ondanks dat is het toch beter dan in Nederland. Vanmiddag was er een carnavalsoptocht en heb ik wat foto’s gemaakt aan de haven. Ook eens geprobeerd wat tegenlicht  opname te maken van ooievaars. Ik moest daarbij maximaal inzoomen.

25 februari

We worden wakker en horen weer een alarm. Veel mensen met een camper weten kennelijk niet hoe zo’n alarm werkt. Daardoor gaan steeds minder mensen kijken als er één afgaat. Als je de grens Spanje – Portugal passeert merk ja dat veel mensen in Portugal toch armen zijn dan in Spanje. Ook is in Portugal alles ongelijk, zodat mensen met een loopbeperking het hier moeilijker hebben. Er is weinig gelijk. Maar verder is het een leuk land. We zijn vandaag eerst even Vila Real ingeweest en toen op de scooter naar Ayamonde (Spanje). Een leuk dorp met veel terrasjes en (tapas)restaurants. Het heeft een camperplaats een de haven.

24 februari

Volgens de voorspellingen krijgen we vandaag zon. Gisteren bleek de nieuwe kraan in de keuken de geest gegeven te hebben, waarschijnlijk het draadje bij de microswitsch gebroken. Dus maar een schakelaartje geplaatst zodat we in ieder geval water kunnen tappen. Een slechte constructie, dat was in de FFB beter met een drukpomp. Ook kon ik niet op fonera inloggen, dus ook contact gehad met KPN, hopelijk is het nu opgelost, straks de Tube-Tube U en router even plaatsen om te controleren. Ook zien we dat zelfs de ooievaars geel zijn van het saharazand. Dus als er over negen maanden gele zanderige baby’s geboren worden, weten jullie nu waar het van is.

23 februari

We staan op tijd op en zien dat we niet meer door de voorruit kunnen kijken. Het heeft geregend met veel sahara zand. Het lijkt wel leem-achtig als ik de ruit schoonmaak. We rijden richting Portugal en wilden onderweg nog een keeer overnachten, maar ook onderweg een regen met zand en onweer. Bij de grens krijgen we een stopteken van de politie, we moeten even wachten. In het Engels krijgen we van een dame te horen dat er veel campers in Portugal zijn, vrij staan wordt niet meer geaccepteerd en in alle gevallen bekeurd. We krijgen een folder met camperplaatsen in de Algarve, waar ook instaat dat men vrijstaan niet meer accepteerd. We rijden door naar Castro Marim, waar het vol staat en weer veel plaatjes met stoelen en ander meublilair gereserveerd.  Asociaal in onze ogen. We rijden door en vinden een plaatsje in Vila Real de St Antonio. We hebben geluk en staan vooraan. Ook hier heeft het geregend en staan velen hun camper te wassen. Er zijn veel Franse campers. Van de mensen hier horen we dat het overal bom en bomvol is.We horen en merken dat het heel druk is in Portugal. We horen dat mensen meerdere maanden op één plaats blijven staan. Naar onze mening zijn dat geen camperaars en zorgen ze ervoor dat alles verstopt raakt. Camperplaatsen zijn om te overnachten en hooguit enkele dagen te blijven staan, geen maanden. Misschien moeten we de overheden hier eens op wijzen, zodat de doorstroming weer op gang komt.  Doordat hierdoor alles verstopt raakt worden mensen weer genoodzaakt om langer te blijven staan en is de cirkel rond.Ook hier gebruiken we werelwijdwifi, internet van de camperplaats is slecht.

22 februari

Prachtig weer, we blijven zonnen bij de camper.  De schotelarm nog ietsje bijgesteld en de tv doet het weer prima op Astra3.  Tevens contact gehad met de NKC over de problemen met Ford.  We hopen dat hun overleg resultaat oplevert voor de vele gedupeerden. Morgen gaan we verder richting Portugal. In het gras en op de schutting hadden we sprinkhanen op bezoek.

21 februari

Het zonnetje schijnt en volgens mijn App krijgen we de komende dagen prachtig weer. De schotelarm opnieuw afgesteld en de LNB nog ietsje bijgedraaid en we hebben Astra 3 weer prima. Daarna op de scooter naar Sanlucar de barrameda. Hier staan de campers nog op de weg langs de oude plaats. We zien mensen overdag hun chemisch toilet legen op straat. Ja hoe verpest je camperplaatsen.

20 februari

Het is vanmorgen bewolkt en wat motregen, maar de komende dagen wordt het zonnig als we de berichten mogen geloven. Ook ben ik waarschijnlijk achter het probleem met onze satelietschotel, de arm staat waarschijnlijk niet helemaal goed. Ik kan dat zelf bijstellen, dus ik kan in de loop van de dag het dak op :-). Ik heb het dak opgaan toch uitgesteld tot morgen, dan is het lekker weer. Vandaag op de scooter naar Cipiona geweest, even de nieuwe camperplaats bekeken, alles betalen via een automaat. Kleine plaatsen, direct aan het water. Ook even het plaatsje ingereden en foto’s gemaakt.

• Ons uitzicht

19 februari

Vanmorgen vertrokken naar Sanlucar de Barrameda, waar we een plaatsje vinden op de camperplaats Sanlucar AC parking. ( 36.762421 °, -6.395001 ° ). De camperplaats is redelijk, maar geen hoogvlieger. De beheerder Alfonso is een aardige man en wijst ons een plaats aan. We komen naast een grote camper te staan met mensen uit Friesland die honden fokken. Ze hebben de Schapendoeskennel het Haskerhûs (www.schapendoes.net).  Zo nu en dan hebben we een paar spetters regen en het is bewolkt. We kijken nu meestal naar Astra 1 omdat Astra 3 ontvangen problemen geeft. Ik zal voor de zoveelste keer van de week het dak op moeten om de LNB weer bij te stellen.

18 februari

We staan vroeg op, we willen voorbij Malaga en de andere steden. We rijden door het binnenland naar El Puerto Santa Marina (N36.59891 en W  6.22105), waar we een plaatsje vinden (via Facile en Route) op de parkeerplaats € 6,00 zonder voorzieningen. De rit door het binnenland is prachtig, we komen onverwacht in Olvera, een wit stadje van 2000 jaar oud in de bergen van Cadiz terecht. Een heel mooi wit dorp is, met een Arabisch kasteel. We maken er wat foto’s, beklimmen kunnen we het jammer genoeg niet. Onderweg is het wel koud 3 graden. In El Puerto Santa Marina bekijken we het stadje en eten wat (ik gamba’s natuurlijk) aan de boulevard. Ook dit stadje is heel mooi. Er zijn veel ooievaars.

17 februari

Nadat we gisteren heerlijk tapas en een Engels ontbijt hebben gehad (wel om 14.00 uur) worden we vanmorgen wakker met een opkomend zonnetje. Ook rijden we een stukje in de omgeving en zien dat de campers nog steeds vrij staan Guardias Viejas aan het strand.

We besluiten verder te rijden richting Malaga. Onderweg kijken we even in Salobrena, net voorbij Salobrena staan de campers nog vrij aan het strand. Later horen we dat ze hier toch met enige regelmaat worden weggestuurd. We vinden een plaatsje op de rotsen net voor Nerja N36.74954 W 3.80597. Je kijk hier prachtig op zee en op Nerja. We besluiten s’middags toch nog door te rijden. De kust van Malaga e.d. hebben we niet zoveel mee. We rijden naar Rincon de La Victoria, waar we een plaarsje vinden N36.71277 en W 4.26731.

16 februari

Vandaag is onze dochter Marieke jarig. Gefeliciteerd Marieke 🙂  We bellen. We zijn er niet bij, maar vieren het natuurlijk wel. Gisteren deed onze kleindochter mee aan de voorleeswedstrijd van de Zeeuwse scholen. Zij was de beste van de Kloetingseschool. Jammer genoeg won ze niet, maar ze had het knap gedaan zagen we op het filmpje. We zijn trots op onze kleindochter. Morgen rijden we weer verder, als bron gebruiken wij naast campercontact, de camperreisgidsen van de betreffende streek en natuurlijk Facile en Route.

14 en 15 februari

We zijn via Roquettas del Mar, waar het erg druk is met campers, bijna allemaal Duits, naar Almerimar gereden waar we aan de haven staan. Almerimar is een leuke plaats waar je een tapas kan eten (drankje +tapas €1.80) Er is bij het tappas restaurant Mario’s bar, internet en de camperplaats is op loopafstand. We zeiden wel, stom eigenlijk, voor € 10,00 per nacht, zonder stroom staan we allemaal rond de strondput 🙂 Maar ja verder is het een geweldige plaats, met veel restaurantjes en een leuke haven. We hebben zo nu en dan wel wat te veel wind. Maar kunnen ondanks dat iedere dag buiten zitten.

13 februari

We waren van plan om naar Almerimar te rijden, maar onderweg komen we een parkeerplaats aan zee tegen waar campers staan ( 36.814880 °, -2.424902 °  ). We verbazen ons wel dat sommige camperaars op een vrije plaats nergens rekening mee houden, ze tappen water als de gemeente bezig is, wassen hun camper en rijden weg met de vuilwatertank open. Een andere camperaar heeft keiharde muziek uit zijn aanhanger schallen. Als Maddy vraagt of het wat zachter kan, dan krijgt ze een grote bek. Tsja er zitten ook asocialen tussen. Maar goed het voordeel van een camper, je gaat er een stukje vandaan staan.We besluiten om te blijven staan.

Onze route vanaf Altea via onze GPS tracker.

12 februari

Omdat we moeten lozen besluiten we naar Sant José te gaan. Maar eerst gaan we even kijken bij de voormalige goudmijn, waar ook campers staan. Op de camperplaats 7 km van Sant José kunnen we voor € 4,00 lossen en water innemen. Vandaar rijden we naar Sant José, waar we een een plaatsje op het parkeerterrein ( 36.764669 °, -2.109982 ° ) waar we kunnen overnachten. We komen onderweg in gespek met een Nederlands meisje dat met haar vriend rondtrekt. We gaan een hapje eten aan de haven samen met Henk en Nanda. Morgen verder.

11 februari

We worden wakker aan het strand van Mojacar ( 37.077603 °, -1.850237 ° ), droog, maar wel bewolkt.

We besluiten te vertrekken en een andere plaatsje te zoeken. We komen uit op een vrije plaats in Rodalquilar ( 36.847942 °, -2.038014 ° ). Het is een platsje met veel artisstieke mensen, er wonen veel kunstenaars. We eten bij een Harley Davidson restaurantje.

10 februari

Vanmorgen omstreeks 06.00 werden we wakker van een schreeuwende Engelse vrouw, naar ons idee uit een van de naast ons staande campers. Op een gegeven moment werd het stil. Vanmorgen zagen we dat er rond de camper overal sinaasappels lagen. Kennelijk een beetje uit de hand gelopen ruzie. Daarna via de kust verder gereden, even gekeken in Aqua Amarga, waar hoogtepoortjes zijn geplaatst. Deze mooie plaats is dus niet meer toegankelijk. Er staan wel campers aan het eind van het dorp.
Vervolgens vinden we een plekje in La Isleta ( 36.815687 °, -2.051212 ) °. Als we er staan komt er een camper naast ons staan, mensen uit s’Gravenpolder. Daarna komt er een man naar me toelopen, die ik herken als Hugo Wendt. Hugo ken ik alleen van internet, leuk om kennis te maken met deze collega. Er staan meer Nederlandse campers beneden, wij staan boven. Omstreeks 17.30 stopte er een boswachter en vertelde ons dat we hier niet mochten staan, omdat het een natuurgebied betrof. Eigenlijk wisten we dat je op deze plaats vaak wordt weggestuurd en als je dan het risico neemt, moet je niet zeuren. We mochten wel op de parkeerplaatsen in het dorp staan en overnachten. Omdat we de volgende dag toch weer met vrienden hadden afgesproken zijn we terug gereden naar Mojacar. Enkele foto’s zijn van onderweg, maar de meeste van deze plaats.

9 februari

We staan op met een zonnetje, afgelopen nacht was er wel wat wind. Vanmorgen op tijd opgestaan en langs de kust gereden. Bij Vera aan het strand stonden geen campers meer en verbodsborden. Wij zijn doorgereden naar Garucha 37.183768 °, -1.819859 ° waar we een plaatsje vinden aan de haven. We hebben hier al eens eerder gestaan, direct aan de Boulevard. We hebben voor de verandering samen heerlijk geluncht bij restaurant Escánez. Prima voor vis- en schelpdieren.

8 februari

Gisteren de hele dag heerlijk buiten gezeten, net als vandaag prachtig weer. Onderweg komen we steeds bezoekers van onze websites tegen. Dat is natuurlijk heel leuk. We merken wel dat mensen steeds makkelijker worden en denken dat op vrije plaatsen alles kan. Toiletten legen in een put gebeurde vroeger alleen bij schemer om niemand te ergeren. Ik zie ze het nu gewoon overdag doen. Zuinig zijn op de vrije plaatsen is er steeds minder bij. Jammer.

Op deze plaats komt ’s morgens de bakker dat is wel handig. Samen met Hans een rondje op de scooter gedaan naar het kasteel en wat foto’s gemaakt. Vanmiddag met zes man uit eten. Heerlijk gegeten, gegrilde gamba’s. Daarna bij de buren een drankje. Morgen gaan we verder.

7 februari

We worden wakker in het zonnetje. Ik had de gemeente Elburg geschreven, vandaag kreeg ik antwoord. Dit is te lezen op Campervisie.  Ik heb wel gevraagd om de brief toch aan de raadsleden te sturen. Dit is ondertussen, ter kennisneming, gebeurd. Afwachten dus. Nog wat foto’s van de plaats en de omgeving.

6 februari

We rijden een 60 km verder naar San Juan de los Terreros (37.350756 °, -1.681012 °) waar een leuk plaatsje vinden. Onderweg boodschappen gedaan. Er staan hier ook vrienden van ons, Hans en Tiny komen achteraan, ze hebben in Lorca een nieuw dakluik laten zetten. We hebben prachtig weer, wel wat wind, maar kunnen een hele dag buiten zitten.

5 februari.

Prachtig weer met wel wat wind. Vandaag in ieder geval het water verversen en alles legen, zodat we morgen verder kunnen. Ook hebben we problemen met één laptop waar wel de email opent maar de andere programma’s niet. Heel lastig. Geen idee waar ik dat zoeken moet. Mocht iemand een idee hebben dan is een mailtje naar info@camperpunt.nl leuk:-) Gelukkig hebben we nog een andere laptop. Ik heb de laptop hersteld en alles werkt weer. Brij vrienden waaide het dakluik eruit. Dus met ducktape het luik weer tijdelijk hersteld. Morgen gaan ze naar Lorca waar een camper en caravan bedrijf zit. Tsja, je zult maar een concorde dakluik hebben:-) ’s Middag met z’n zessen wezen eten aan en op het strand. Heerlijk tappas gegeten, ze bleven maar aandragen, een wijntje en ijs toe. Het was heerlijk en dat voor 12,50 p.p. inclusief fooi. Prima restaurantje en zeker voor herhaling vatbaar.

4 februari

We worden wakker met alweer de zon op de camper. Vannacht waren er wat windvlagen, maar prima geslapen. Maandag gaan we verder, we kregen een mailtje van campervrienden die verderop staan. Altijd leuk weer bekenden te ontmoeten. We hebben een ritje met de scooters gemaakt, o.a. langs La Azphia gereden. Er stonden enorm veel campers, tot aan de weg en aan beide kanten van het restaurant. Dit kan niet goed blijven gaan.

3 februari

Wakker worden terwijl ze al vis aan het vangen zijn onder een opkomende zon. Ook vanmorgen weer een poosje aan het kl.t.n geweest met de schotel en we hebben weer tv.  Dus dat probleem is voor hier weer verholpen. Vandaag met Hans en Tiny op de scooters een toertje in de omgeving gemaakt. Bij de chinees heerlijk gegeten voor ongeveer € 10,00 p.p. inclusief drank. De bediening was matig, het bestek werd op tafel gegooid, maar het eten smaakte prima. Terug op de camping staat er een Concorde camper naast ons Hymertje. Aan de hond zie ik dat het Koos en Greet Meuldijk zijn, van “Dromen waarmaken“. Zij wonen in de camper en hun verhalen staan op onze website. We kenden elkaar alleen van internet. Maar ook in het echt zijn het aardige mensen met een leuke hond.  ‘S morgens kwam er een Karman camper langs van waaruit een mooie blonde dame naar me zwaaide 😆 .
’s Middags kwam ze kennismaken, het was Marlies, een trouwe volgster van onze website’s. Ze overwinterde met haar man voor het eerst in Spanje. We vinden het heel leuk om zo nu en dan bezoekers van onze websites te ontmoeten. Er staan er op deze camperplaats meerderen.

2 februari

Toen ik gisteren een back-up van mijn foto’s maakte bleek ik al 922 foto’s opgeslagen te hebben. Gemaakt heb ik er veel meer, want ik gooi iedere dag ook foto’s weg. Gek, het gaat ongemerkt, maar ook weer leuk om te doen. Door fotograferen leuk te vinden, ga je ook anders naar dingen kijken. Vanmorgen zijn we verder gereden richting Los Alcazares, de camperplaats daar vonden we niet zoveel, dus doorgereden naar Mazaron. Hier zien we campers staan op een parkeerplaats achter de Lidl, mooi verhard (W37.57364 W 1.26556). We vinden hier een plaatsje. Alles op loopafstand van de winkels.We vonden het uitzicht toch niet zo. Na boodschappen gedaan te hebben zijn we doorgereden Puntas dr Calnegre (N37.51528 en W 001.39953). Je staat hier voor € 6,00 dicht bij het strand. Het is een ideaal plaatsje voor wandelaars. We vinden het uitzicht prachtig, oordeelt u zelf. Ook worden we direct uitgezocht door een hondje, hij wil graag onze huishond worden, maar dit aanbod slaan
we af. Natuurlijk krijt hij wel wat als hij langs komt. Als we tv willen kijken, blijft de schotel draaien, ik zal morgen dus weer met de LNB aan de gang moeten. Dus weer het dak op. Toch eens informeren of ze er ook later een automatische skew op kunnen monteren. We blijven hier denk ik wel een paar dagen staan. Er is geen stroom, verder zijn er alle voorzieningen. Water kost
een euro extra. Van 18.30 tot 20.30 uur mag men gebruik maken van een aggregaat. Dus ook dat is prima geregeld. Ook hier maken we gebruik van wereldwijdwifi, heerlijk omdat het overal werkt en het pakket is onbeperkt geldig. Natuurlijk ietsje duurder dan lokaal een kaartje kopen, maar dat geeft vaak veel ergenis.

1 februari

Vanmorgen wat foto’s van de opkomende zon en het strand gemaakt. Daarna naar de markt gereden.  Hier staan ook campers aan het strand. Op de terugweg wilden we geld pinnen. De eerste geldautomaat die we tegenkwamen pakte mijn pasje niet. Iets verder bij een bank, met twee automaten gepint, alles ging goed, alleen er kwam geen geld. Wel kwam mijn pasje terug. Volgens de dame op de bank werd er niets afgeschreven. Dus naar de tweede automaat, nadat ik de gegevens had ingevoerd kreeg ik het bericht dan wegens een technisch probleem mijn pasje was ingeslikt. Weer de bank in, men kon mij niet helpen, want de ruimte waar de automaat stond kon men niet in.
Morgenochtend kon ik terugkomen met mijn paspoort en zou ik het pasje terug krijgen. Dat geeft geen goed gevoel. Mijn bank gebeld, er bleek inderdaad geen geld afgeschreven te zijn. In overleg hebben ze mijn pasje geblokkeerd, we hebben nog wel andere mogelijkheden om te pinnen. Maar al met al een vervelende ervaring en eng om weer te pinnen. Kennelijk is in Spanje de Duitse Bank de meest betrouwbare. Ondertussen hebben we internet via wereldwijdwifi dat hier prima werkt.